Minecraft-suli: bevetésen a ComputerCraft
Bemutatjuk a Minecraft egyik leghasznosabb kiegészítőjét, a ComputerCraftot, amely bevonásával a világ eszközeinek programozására is lehetőséget kapunk.
Ha kicsit alaposabban is szemügyre vesszük utasítható robotunkat, észrevehetjük, hogy felülete egy saját, 16 item-slottal rendelkező tárolót is kínál nekünk. Ezeket a rekeszeket használnunk is kell, ha a megfelelő eredmények elérésére várunk. Robotunk helyváltoztató mozgásához például üzemanyag-befecskendezésére lesz szükségünk, amelyet egy kódsorral a fizikai anyagokból nyerhetünk ki. Ehhez nincs más teendőnk, mint robotunk inventoryjának első helyére helyezni a meghajtást elősegítő lávát vagy szenet, a refuel utasítással pedig azonnal üzemanyaggá konvertálhatjuk a kijelölt slot elemét. A művelet sikerességéről több módon is meggyőződhetünk; az első és legnyilvánvalóbb mutató a felhasznált nyersanyag mennyiségének csökkenése. Ha azonban nem bízunk ebben, egy rövidke kód begépelésével is megtudhatjuk, mennyi benzin került a robotunkba: a getFuelLevel() parancs tökéletes megoldást kínál.
Persze ha nem akarunk az üzemanyaggal foglalkozni, kikapcsolhatjuk ezt az opciót. Ehhez a Minecraft főmappájában el kell navigálni a config alkönyvtárba, majd a ComputerCraft.cfg fájlt egy szövegszerkesztőben editálható formában a képernyőre varázsolni. Ebben a fájlban rengeteg, a CC-módhoz kapcsolódó alapbeállítás módosítására kapunk lehetőséget. A folyamatos tankolási igény eltüntetéséhez a turtlesNeedFuel változó true értékét kell csupán átírnunk false-ra, és már nem is lesz többé szükségünk arra, hogy kódunkban folyamatosan ellenőrizzük az aktuális üzemanyag-telítettség mértékét.
Bonyolult programkódok
Nem csak egyesével gépelgethetjük be a parancsokat, létrehozhatunk komplex utasítássorozatokat tartalmazó virtuális állományt is, amellyel valóban automatizálható egy-egy komplett munkafolyamat. Ehhez a LUA felületéről kilépve gépeljük be az edit [parancsnév] kombinációkat, és már meg is jelenik egy szerkesztési felület - ha úgy tetszik, egy üres szöveges állomány -, ahol kedvünkre begépelhetjük a különféle utasításokat. Persze nem árt kicsit jobban is elmélyedni a programozás rejtelmeiben, ciklusokkal és elágazásokkal sokkal rövidebbé és átláthatóbbá válik kódsorunk.
Aki rendelkezik alapvető programnyelv-ismeretekkel, könnyen elboldogul a LUA-val is, a modern scriptnyelvektől nem sokban különbözik a Turtle-t vezérlő programkód felépítése. Miután befejeztük programunk megírását, a mentéshez a [Ctrl] billentyűt kell leütnünk, majd a megjelenő lehetőségek közül a [Save] opciót választani. Sikeresen eltároltuk tehát egy fájlban az utasításokat, már csupán futtatnunk kell a létrehozott állományt.
Egy újabb [Ctrl]-leütés után az [Exit] opcióval elhagyhatjuk a szerkesztési felületet, és a fájl nevének begépelésével el is indíthatjuk teknőcünket az általunk kijelölt úton. Amennyiben futás közben valamiért szükséges lenne az épp aktív program felfüggesztése (mondjuk egy vételen ciklusba lépés miatt, vagy mert nem azt teszi az eszköz, amit szerettünk volna), a [Ctrl+S] billentyűkombinációval ezt azonnal megvalósíthatjuk. Ezt követően már csak arra kell majd ügyelnünk, hogy a lokálisan tárolt memóriába elhelyezett állományokat a teknőssel együtt ne pusztítsuk el egyetlen félrekattintással.
Internetes oktatás
Hatalmas mennyiségű oktatóinstrukció érhető el az interneten a ComputerCrafthoz, azonban a legtöbb felületen kizárólag angol nyelvű videókat és leírásokat találunk. A programozás során rendelkezésünkre álló parancsok megismeréséhez érdemes felkeresnünk a szoftver honlapjának Wiki-oldalát, ahol - szintén angolul - részletes leírásokat találhatunk a Turtle-vezérlésről és az egyes parancsok funkcióiról is. Szerencsére az alapvető utasításokhoz nem kell túlságosan mélyre merészkednünk a nyelvtanulásba, például a teknős mozgatáshoz elegendő tudnunk olyan alapvető kifejezéseket, mint a fel-le vagy a jobbra-balra.
- 01: Egyedi kinézet kockaföldön
- 02: Modok a zsebedben
- 03: Mutasd, mit alkottál!
- 04: Bevetésen a ComputerCraft
- 05: Konzolparancsok
- 06: Redstone Wi-Fi
- 07: Ház a semmiből
- 08: Megszépülő pixelek
- 09: Játék a játékban
- 10: A véletlen törvényei
- 11: Készítsünk térképet!
- 12: Kockazene
- 12: Videoforgatás
- 13: Csináld magad RPG!