Minecraft-suli: kockazene
Blokkjaink megfelelő elhelyezésével akár saját zenénket is létrehozhatjuk a Minecraft világában.
Nem csupán építészeti remekművek konstruálásával alkothatunk maradandót a Minecraft világában, rengeteg egyéb területen is megcsillanthatjuk a kreativitásunkat. A különféle funkciókkal bíró blokkok és a telepíthető modok ugyanis lehetővé teszik, hogy elképzeléseinket a lehető legegyszerűbben átültessük a virtuális környezetbe. Sőt, néhány igazán lenyűgöző funkcióhoz még extra kiegészítők telepítése nélkül, mindössze a Kreatív mód blokk-kínálatának használatával is hozzáférést kínál a játék. Eszköztárunk átvizsgálása során a különféle, beszédes nevű blokkok között - a Redstone-aktív kockák sűrűjében - megtaláljuk az egyik legérdekesebb funkcióblokkot, a Hangdobozt, amelynek segítségével szépen csengő dallamokat komponálhatunk.
Ha behatóbban elkezdjük tanulmányozni ezt az egyszerűnek tűnő blokkot, hamar rájöhetünk, hogy hatalmas lehetőség rejlik a Minecraft zeneszerkesztő moduljaként használható kis kockában. Nézzük hát meg alaposabban, hogyan érdemes belefogni a Minecraft-melódiák komponálásába.
Csendet kérünk!
Néhány hangot kicsikarni a dallamkockákból rendkívül egyszerű, azonban a digitális zenével foglalkozó szakemberek által is használt Fruit Loops alkalmazással is hasonlóan könnyű egy-egy specifikus zajt előidézni. A probléma mindkét környezetben akkor kezdődik, amikor már kicsit komplexebb dallamokat is szeretnénk megvalósítani, ekkor mindenképp meg kell teremtenünk a harmóniát az egyes blokkok között.
Ehhez meg kell szabadulnunk a környezetünkben hallható hangoktól, hogy komponálás közben véletlenül se zavarjon meg a játék nyugtató aláfestő zenéje vagy egy-egy fülünkbe hörgő zombi. Hogy ezt megvalósítsuk, kattintsunk a futó játék menüjében a [Beállítások]-ra, itt pedig válasszuk ki a [Zene és hangok] opciót. A megjelenő felületen a [Zenegép/Hangdoboz], illetve a [Fő hangerő] kivételével az összes csúszka értékét állítsuk nullára. A játékba visszalépve már tapasztalhatjuk is, hogy kizárólag a zenélő doboz jobbklikkes ütését követően hallatszik zaj, vagyis immáron semmi sem terelheti tévútra a bennünk szunnyadó Mozartot. El is kezdhetjük megalkotni a dallamokat.
Minecraft-zeneelmélet
Egyetlen Hangdoboz segítségével mindössze a beállított hangjegy visszajátszására kapunk lehetőséget, vagyis egy teljes dallam megalkotása hosszadalmas folyamat. (Könnyű hibázni a blokkok beállítása közben, de szerencsére aránylag egyszerű korrigálni az elütéseket, nem kell az építményekhez hasonlóan mindent a nulláról kezdenünk egy elkövetett hiba miatt.) További korlát, hogy a Hangdoboz hangterjedelme két oktáv, ennél nagyobb zenei skálát lefedő műveket nem érdemes kiszemelnünk.
A blokkok behangolásának folyamata nem egyszerű. Érdemes először papírra vetni a dallam létrehozásához szükséges ütések számát (vagyis hogy melyik hang hány ütéssel szólaltatható meg). Az alapértelmezett kocka egy F# (fisz) hangot szólaltat meg, így a kiindulási dallamokat innen kell jobbklikkek sorozatával a kiválasztott hangmagasságra felskáláznunk. A két oktávon keresztül (F#-től F#-ig) növelhető hangterjedelemnek köszönhetően egy kockából (félhangokkal együtt) összesen 25-féle hangot csalhatunk elő (egy ütés = fisz, két ütés = G, három ütés = gisz, négy ütés = A stb.).
Ezt a 25 hangot öt hangszer (zongora, basszusgitár, pergődob, lábdob és kattogó szerkezet) hangján szólaltathatjuk meg, tehát a Minecrafton belül összesen 125 különböző hang áll rendelkezésünkre. Alapértelmezetten a zongora billentyűinek leütését szimulálja a zenedoboz, de képes érzékelni az alatta elhelyezkedő kockák típusát, és ennek megfelelően más és más hangszer hangján szólal meg: fafelületre helyezve basszusgitárén, homokra dobén, üvegen kattintást idéző zajt kapunk, a köves felületeken pedig a lábdob mély búgását halljuk.