Arduino-suli: programozz kódolás nélkül!

|

Hiszed vagy sem, programozói tudás hiányában is vezérelheted az Arduinót. Erre valók a blokknyelvek.

Tengernyi lehetőséget rejtenek a mikrokontrollerek. Például új kódolási ismeretekkel is gazdagodhatnak általuk a felhasználók, akik a virtuális térből kilépve láthatják, hogy a képernyőn bepötyögött utasításaik végre kézzel fogható eredménnyel járnak. Az Arduinóval kísérletezgető hobbisták jelentős része azonban nem képzett programozó, hanem pusztán csak érdeklődik a technológia iránt, és szeretné magát ezen a területen is kipróbálni.

Előfordulhat, hogy számukra a kezdeti lépések során nehézséget okoz a megfelelő algoritmikus szemlélettel megközelíteni az eszköz vezérlését. Ugyan a részletes bemutatók jórészt elmagyarázzák azt, hogyan vigyél végig egy-egy projektet, arra, hogy miért épp az adott sornyi kódot kellett begépelned, már többnyire magadtól kell rájönnöd. Szerencsére léteznek olyan szoftveres megoldások, amelyekkel az alapértelmezett fejlesztői környezetet egy sokkal barátibb felületre cserélheted, ahol az utasítások gépelése helyett blokkszerű komponensekből építheted fel és állíthatod össze a futtatni kívánt programot.

Cikkünkben bővebben mesélünk arról, hogy miért is érdemes kipróbálni ezeket a vizuális nyelveket, illetve olyan megoldásokat mutatunk be, amelyek tökéletesen kompatibilisek az Arduinóval, így probléma nélkül alkalmazhatod őket mikrokontrollered vezérlésére.

Blokkolj!

A kódolást mellőző nyelveket és környezeteket általában arra használják, hogy ráhangoljanak a fejlesztésre és a programkódok készítésének folyamatára. Az ilyen blokkok segítségével összeállított utasítások tökéletesen alkalmasak a szövegalapú fejlesztéshez szükséges szemlélet átadására.

Éppen ezért, ha még csak ismerkedsz a programozás világával (esetleg korábban nem volt dolgod az Arduino által használt C nyelvcsaláddal), mindenképp javasoljuk, hogy merülj el egy kicsit valamelyik szimpatikus vizuális nyelvben. Ezek bármennyire is gyermetegnek tűnnek, rengeteget tanulhatsz az ilyen módon véghezvitt fejlesztés során, sokkal többet, mint abból, ha órákon át bújod az Arduino-példaként kapott .ino-állományait.

Sőt, a legtöbb vizuális nyelv problémamentes átmenetet kínál az összeállított kódok és a szöveges alapú fejlesztés között, egyetlen kattintással a blokkokból felépített alkotásodból szöveges alapú parancsokat generálhatsz. Vagyis a környezet fájdalommentesen felkészít arra, hogy a későbbiekben elhagyd a felületét, amire persze előbb-utóbb garantáltan sor kerül a parancsokkal teli dobozkák limitált képességei miatt.

Offline vagy online?

Számos megoldás közül választhatsz, ha a blokkokkal operáló programnyelvek használata mellett döntesz. A kódalapú fejlesztési folyamathoz hasonlóan lehetőséged nyílik arra, hogy böngészőn keresztül állítsd össze a mikrovezérlődre szánt alkalmazásokat, továbbá a számítógépeden futtatott szoftverek segítségével is belevetheted magad a kódkészítésbe.

A telepítés webes eszközöket kiválasztva sem megkerülhető, legalábbis akkor, ha ténylegesen tesztelnéd is a mikrovezérlőn létrehozott utasításokat, és nem csak a kódolást gyakorolnád. Hogy valamelyest megkönnyítsük a dolgodat, röviden bemutatjuk, melyek azok a blokkos programkódokat kínáló szoftverek és szolgáltatások, amelyek kipróbálásán érdemes lehet elgondolkodnod.

mBlock

Az MIT népszerű vizuális nyelvére, a Scratchre húztak fel az mBlock fejlesztői egy remekül bővíthető környezetet, amely a blokkos programozás mellett C++ és Python-alapú kód készítésére is lehetőséget kínál. Böngészős verzió is létezik belőle, így eldöntheted, hogy telepíted vagy a Chrome-ban futtatod. Az mBlock webhelyét itt találod.

Ardublock

Az Ardublock szoftvere a hivatalos Arduino-fejlesztői környezetet bővíti blokkos megoldásokkal. A szoftver viszonylag könnyen telepíthető az IDE csomagkezelőjén keresztül, mindössze a projektfájlokra lesz hozzá szükséged. Elsőre talán bonyolultnak tűnhet, de mintakódok is segítenek az indulásban. Az Ardublock webhelyét itt találod.

Minibloq

Egyszerűen kezelhető és jó néhány mikrovezérlővel kompatibilis a Minibloq, amelynek különlegessége, hogy ha az oldalsávban található blokkok felett tartod a kurzort, pontos információt kapsz arról, milyen feladatot lát el az adott komponens. Ha tudsz angolul, akkor ez a tökéletes szoftver a kezdéshez. A Minibloq webhelyét itt találod

S4A

Az eredeti Scratch programba nyúltak bele lelkes fejlesztők, hogy elkészítsék ezt az Arduino kezelésére is képes verziót. A programozási környezet használatához egy speciális firmware-t is telepítened kell a mikrovezérlődre. Egyetlen komolyabb hibája, hogy csak kevés lapkát támogat (de az Uno szerencsére közöttük van). Az S4A webhelyét itt találod.

BlocklyDuino

Amennyiben egy egyszerűen használható online editorra vágysz, mindenképp érdemes kipróbálnod a BlockyDuinót. Egy tökéletesen átlátható blokkos kódszerkesztőről van szó, amellyel villámgyorsan összelegózhatod szoftveredet, amit aztán megszemlélhetsz akár az Arduino IDE-ben is bevethető szöveges nézetben. A BlocklyDuino Webhelyét itt találod.

Visuino

Egy kicsit más megközelítést alkalmaz a Visuino, mint az eddig bemutatott szoftverek, ha viszont neked a folyamatábrák segítenek jobban átlátni, hogy mi történik a kódolás során, akkor bizony hasznos lehet ezt a környezetet is kipróbálnod. A szoftver széles körű lapka- és kiegészítőtámogatással csábítja a felhasználókat. A Visuino webhelyét itt találod.

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.helloworldonline.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.