Ételmegosztó app nyerte a UPC ötletversenyét
A feleslegessé vált élelmiszerek újrahasznosítását és egyszerű elosztását segítő interaktív közösségi alkalmazás, a Foodcoin lett a Future Makers Nagydíj első helyezettje.
A UPC budapesti főhadiszállását valósággal "megszállták" a gyerekek a Future Makers Nagydíj döntőjén, ahol a legjobb 11 csapat személyesen prezentálta ötleteit a zsűritagoknak. A UPC Magyarország kezdeményezésében, a Kódgarázs és a Skool szakmai közreműködésével megvalósult Future Makers Nagydíj döntőjében számos olyan közösségi célú fejlesztésüket is bemutatták a tizenéves tehetségekből álló háromfős csapatok, amelyek hozzájárulhatnak ahhoz, hogy világunk élhetőbbé, fenntarthatóbbá váljon. Láthattunk olyan megoldásokat, amelyek a mindennapi életet könnyítik meg, vagy éppen a programozás iránt érdeklődőknek segítenek az első lépések elsajátításában. A káros szenvedélyekről - így többek között a mobilfüggőségről - való leszokást segítő applikációkat, adatvizualizációs megoldást és a globális problémákat bemutató ismeretterjesztő honlapokat is prezentáltak a tizenéves fejlesztők.
A versenyen az alábbi csapatok indultak:
Code the future (Bánkfalvi Bianka, Bánkfalvi Hanna, Király Kata): Globális felmelegedés, ivóvízhiány, depresszió, egészség: ezekre a problémákra kínál megoldást három fiatal lány: a Code the future csapata. Jelmondatuk: "a technológia a jövő", és honlapjuk egy olyan platformot kínál társaiknak, ahol saját javaslataikat osztják meg korunk legégetőbb problémáiról.
Programozók Mekkája (Móré Roland Zoltán, Bakos Gergő, Kémeri Csanád): A Programozók Mekkája egy közösségi fórum azok számára, akik épp most kezdtek megismerkedni a programozói kifejezésekkel és az informatikával; és azok számára, akik már több éves tapasztalattal rendelkeznek, és megosztanák a zöldfülűekkel tudásukat.
Futurekids (Békési Milán, Kovács János, Oláh Róbert): A Futurekids három sráca egy, de annál fontosabb társadalmi problémára fókuszált: a túlnépesedés áll honlapjuk központjában. Megoldási javaslatuk is itt olvasható, mely elgondolkodtató, és megfontolandó.
PX 2019 (Halasi Áron, Nagy Márton, Schweibert Bálint): Az OrangeFlag csapata Scratch alkalmazásával azokon segít, akik le szeretnének szokni káros szenvedélyükről, vagy le akarnak adni pár kilót. Kitűzhetünk magunknak egy célt, ami motiválhat minket káros szokásaink feladására, és vezethetjük, mennyi pénzt spóroltunk meg a leszokással, amit így akár egy luxusnyaralásra is költhetünk cigaretta és alkohol helyett.
Hackermen (Tóth Erik János, Regős Gábor, Németh Marcell): A Hackermen triója azoknak kíván segítséget nyújtani, akik programozni tanulnának. Átlátható és könnyen kezelhető honlapjukon tippeket találhatunk arról, hogyan kezdjünk bele HTML, CSS, vagy PHP programozásba. Tippek, ötletek és iránymutatás a fiatal srácoktól, akik közérthetően, szakzsargontól mentes honlapjukon adnak tanácsokat.
Fsociety (Ráski Mátyás Csaba, Sallai Norbert, Ambrus Martin): Egy korszerű, igényes és különlegesen érett projekt, ami egy kiváló platform lehet arra, hogy a középiskolai tanárok és diákok könnyeben tartsanak kapcsolatot egymással. A csapat által megalkotott intstudy.tk egy mind a tanárok, mind a diákok által használható felület, ahol a pedagógusok megoszthatják a feladatokat diákjaikkal, könnyen intézhetik a dolgozateredmények megosztását, és osztályfőnökként könnyedén küldhetnek csoportos üzenetet tanulóiknak. A gyerekeknek is hasznos, hiszen dolgozateredményeiket is könnyen elérik, feltölthetik igazolásaikat, és nem maradnak le az anyagról, ha lebetegednek. Mindezt pedig egy kifejezetten dizájnos kezelőfelületen tehetik meg.
HappyChart (Laczkó Örs, Szűcs Olivér, Urbán Csaba István): A HappyChart egy egyszerű, de hasznos alkalmazás, mellyel könnyedén vezethetünk számunkra fontos statisztikákat: hogyan változik a testsúlyunk, hány kilométert futottunk, stb. Egy grafikonos alkalmazás mindennapi használatra.
KES (Kókai Kornél, Budai Edvin, Szilágyi Sándor): A KES csapata egy játékot készített a Scratch segítségével, de projektjük célja nem csupán a szórakoztatás, hanem a figyelemfelhívás. Egyszerű pandás alkalmazásuk arra világít rá, milyen komoly probléma ma a telefon- és játékfüggőség - ráadásul pont a készítők korosztályában.
ProgramozóTrió (Fábián Ágota, Kajzinger Anna Virág, Klement Dea Petra): A fiatal lányokból álló csapat egy mobilalkalmazást készített, melynek célja, hogy a felhasználó minél többet tudjon meg különböző vallásokról. Vallási kisokosuk tartalmazza a nagy világvallások rövid ismertetőjét, de egy fogalomtár, valamint egy játékos tanulási panel is helyet kapott az applikációban.
Foodcoin (Tóth Ambrus, Boér Bence, Szigeti Péter): Mit kezdjünk a felesleges étellel? Hogyan tudjuk kiküszöbölni, hogy kárba vesszen, vagy elpazaroljuk? Ezekre a kérdésekre ad választ a Foodcoin, egy olyan közösségi platform, ahol a felhasználók megoszthatják egymással a számukra feleslegessé vált élelmiszert. Korunk egyik fő problémája az éhezés, és az a paradox helyzet, hogy ehhez képest a fejlett országokban tonnaszám kerül a szemétbe olyan étel, amely még fogyasztható. Közösségi szinten kínál megoldást a problémára a Foodcoin, amely számos kreatív megoldást tartalmaz, a készítők például arra is figyeltek, hogy a platform értesítést küldjön felhasználóinak, ha esetleg egy általuk feltöltött termék lejárati dátuma közeleg, hogy lehetőleg ettől kezdve étel ne menjen kárba, illetve egy integrált térkép segítségével megmutatja, hol vehető át az élelmiszer. A felhasználók aktivitásukkal pontokat, úgynevezett étel-érméket gyűjthetnek, amelyeket aztán különböző kedvezményekre használhatnak fel.
ÖSB Suli (Molnár Martin, Antal Bálint, Rácz Péter): Az ÖSB Suli Scratch projektje egy egyszerűen használható és esztétikus reflextesztelő alkalmazást készített, amelynek segítségével felmérhetjük, hogy reflexeink az átlagnál jobban, vagy rosszabbul működnek. A projekt a gyerekek mellett az idősebb generációnak is hasznos, hiszen a reakcióidő jó mutatója agyunk frissességének és reagálóképességének. Ez a képességünk szinten tartható és fejleszthető is. A csapat nem zárja ki a látássérülteket sem, ugyanis a hangjelzéses üzemmódban ők is megmérettethetik reflexeiket a Simple Reflex 1.0-val.
A budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanulói, Boér Bence, Tóth Ambrus és Szigeti Péter pályázatát találta legjobbnak a szakmai zsűri. Korunk egyik fő problémája az éhezés, és az a paradox helyzet, hogy ehhez képest a fejlett országokban tonnaszám kerül a szemétbe olyan étel, amely még fogyasztható. Erre az ellentmondásra kínál egy lehetséges megoldást a Foodcoin, egy olyan közösségi platform, ahol a felhasználók megoszthatják egymással a számukra feleslegessé vált élelmiszert. Az interaktív felület számos kreatív elemet tartalmaz; a készítők például arra is figyeltek, hogy értesítést küldjön, ha egy általuk feltöltött termék lejárati dátuma közeleg, és egy integrált térkép segítségével megmutatja, hol vehető át az élelmiszer. A felhasználók aktivitásukkal pontokat, úgynevezett étel-érméket gyűjthetnek, amelyeket aztán különböző kedvezményekre használhatnak fel.
Szintén dobogós helyezést ért el az FSociety team, akik a tanárok és a diákok kapcsolattartását egyszerűsítő weboldallal neveztek versenyre, valamint a ProgramozóTrió lányokból álló formációja, akik a különböző vallású emberek közötti kommunikációt segítő applikációt készítettek. A káros szenvedélyekről való leszokást segítő digitális megoldásáért a zsűri különdíját kapta az OrangeFlag, a mezőny legfiatalabb csapata. A győztes csapat három tagja májusban két kísérővel együtt utazhat majd a dublini Coolest Projects eseményre, ahol nemzetközi közönség előtt is bemutathatják alkotásukat. A második és harmadik helyezett sem tért haza üres kézzel: őket értékes mobileszközökkel díjazta a UPC. A döntő résztvevőinek pedig a PC World ajándék magazinokat és PlayIT belépőket ajánlott fel.