Facebook az iskolában - mi a jó módszer?
Lehet-e több egyszerű figyelemelterelésnél a Facebook? Jó-e, ha megtiltják használatát az iskolákban? A közösségi média értelmes felhasználását kutattuk.
Megosztottak a hazai tanárok a közösségi média kérdésében. Sokak véleménye szerint csak felesleges időtöltésre, figyelemelterelésre, rosszabb esetben zaklatásra jó. Mások ugyanakkor pártolják, és úgy gondolják, hogy ha már egyszer világszerte 2,2 milliárdan használják a legnagyobb közösségi szolgáltatást, a Facebookot, akkor segíteni kell a diákoknak megtanulni a helyes használatot, illetve meg kell mutatni, mi a különbség az üzenetküldés és az élőszó között. Pláne, hogy az iskoláskorúak szint már az anyatejjel szívták magukba a nethasználatot, így a közösségi médiában való jelenlétet is.
Pozitív példa
Nem jó, ha az iskolák blokkolják a közösségi médiát, VPN-használattal vagy speciális eszközökkel a diákok úgyis csatlakozni fognak. Sőt, néhány éve a Nyugat Illinois-i Egyetem kommunikációprofesszora, Bree McEwan még úgy nyilatkozott, hogy bár "a közösségi média remek eszköz arra, hogy kitágítsuk az osztályterem falait, a Facebook mégis valahogy személyesebb". Egy magyar középiskolai tanár még ma is úgy nyilatkozott, hogy őt zavarja, ha diákjai bejelölik, mert egyrészt nem akar sok száz ismerőst, másrészt nem akar a diákjaival a nappalijában is kapcsolatot tartani. Ellen Bremen, szintén elismert kommunikációprofesszor külön könyvet írt a jelenségről, szerinte a diákok és a tanárok ne jelöljék be egymást az egyetemi szint alatt.
Napjainkban azonban a legtöbb iskolában a Facebook elfogadott tanítási és kapcsolattartási eszközzé lépett elő, az iskolák a pozitív példamutatást tartják szem előtt. A tanárok ily módon megtaníthatják a diákoknak a felelős net- és közösségimédia-használatot, például azt, hogyan kell jól tartalmat megosztani, miképpen szűrjék ki a nem igazi profilokat vagy az adathalászokat, és mit csináljanak az álhírekkel. A digitális állampolgári lét sarokköveinek megtanulása után elkerülhetővé válhatnak a Facebook legnagyobb veszélyei, így az adatlopás vagy a zaklatás is.
Miért hasznos?
Egy budai gimnázium oktatója az iskolában magyarázta el nekem, hogy miért építhető be szinte észrevétlenül az iskolai tevékenységek közé a Facebook. "Nézze, én személy szerint nem vagyok nagy barátja a közösségi médiának, de el kell ismerni, hogy a mai tizenéves korosztály állandóan online, és idejük tetemes részét töltik a közösségi médiában. Nem ritka, hogy még akkor is inkább chatelnek, amikor a terem két végében vannak ahelyett, hogy odamennének a másikhoz" - mutatja a padokon telefonjaikkal ülő diákokat.
"Mindig úgy kezdem, hogy minden osztályomnak külön, zárt csoportot hozok létre, itt nemcsak velem gyorsabb az információcsere, de az osztálytársak egymással is könnyebben kommunikálnak" - teszi hozzá az osztályfőnökként is dolgozó biológiatanár. Külön felhívja a figyelmet, hogy a szeparált csoportok a beszélgetések megfelelő titokszintje miatt kötelezőek. Ezekben a csoportokban a diákok szerint a másnapi témazárótól az aktuális iskolai ünnepélyig minden elő szokott fordulni, így rendszeresen kapnak például a tanuláshoz segítséget nyújtó dokumentumokat vagy egyéb hasznos linkeket a csoporttag tanároktól.
Az iskolák teljes iskolacsoportokat is létrehozhatnak, ezáltal könnyebben tudnak kommunikálni a szülőkkel. Egy pesti művészeti középiskolában például arról meséltek, hogy az iskolai előadás próbáit igen nehéz volt összeszervezni addig, amíg a kollégák és a diákok csak e-mailben vagy telefonon kommunikáltak. A Facebook-csoportban közzétett időpont- vagy helyszínváltozás azonban ott pittyeg mindenki zsebében, így biztosak lehetnek benne, hogy pár percen belül az összes érintett értesül az új hírekről.
Ha van az iskolának saját Facebook-oldala az események posztolására, az közösség- és ezen keresztül brandépítésre is használható. Korábban a munkáltatók és a HR-menedzserek között létezett egy hallgatólagos megállapodás: megnézték a jövendő kolléga közösségi médiás részvételét, és ha kompromittáló tartalmakat találtak, azért nem vették fel, ha azonban nem találtak róla semmit, akkor azért nem. Ma valami hasonló igaz az iskolákra is.
Diákok és szüleik nemcsak az iskola honlapjáról tájékozódnak jövendő intézményük tanítási gyakorlatának, eseményeinek, diákéletének hangulata felől, hanem a közösségi médiához nyúlnak. Éppen ezért hasznos, ha a tanárok fényképeket, videókat osztanak meg saját osztályukról az osztálycsoportban, majd ezek közül a legjobbakat - közös megegyezés alapján - továbbküldik az iskolai Facebook-adminisztrátornak.
További lehetőség a Facebook Live használata mind tanítási, mind brandépítési szempontból. A tanárok még érdekesebbé tehetik például egy-egy iskolán kívüli gyakorlat eseményeit, ha élőben közvetítik a többieknek, a diákok pedig később is elérhetik, amennyiben valamit nem értettek vagy elfelejtettek volna. "Óriási segítség a szülőkkel történő kapcsolattartásban a Facebook" - meséli egy pesti általános iskola adminisztrátora. A gyerekek minden évben balatoni erdei iskolába utaznak, ahonnan persze folyamatosan hazatelefonálnak, de a szülők nem csupán a gyerekek beszámolóira kíváncsiak, hanem a táborozásról feltöltött képekre is.
"Rendszeresen kapok visszajelzést, hozzászólást szülőktől, hogy örülnek, milyen jól sikerült a tábor" - mondja el az adminisztrátor, hozzátéve, hogy persze kihívás a brandépítés és a személyiségi jogok szempontjából, hogy mindig a gyerekek lehető legjobb arcát mutassa meg. Mivel a diákok szeretnek szavazni, az iskolai kommunikáció eszköze lehet a Facebookon kitöltött kérdőívek közzététele. Amerikában ma már a legtöbbször így döntik el, hogy mi legyen az adott intézmény kabalafigurája.
Miért kockázatos?
Ha azonban a fenti eszközökön keresztül a tanárok nem tanítják meg a felelős közösségimédia-használatot a diákoknak, előfordulhat, hogy hajnali háromkor vagy hétvégén is folyamatosan zaklatni fogják a legegyszerűbb kérdésekkel. Bár sok esetben ezek a kérdések valóban néhány szóval megválaszolhatók, a házi feladat elvileg éppen azért kíván otthoni megoldást, hogy az önálló munkavégzést segítse elő.
A folyamatos kapcsolattartás további veszélye, hogy így a diák már hivatalosan is lehetőséget kap az állandó közösségi médiás jelenlétre, amely valóban időrablóvá válhat. A Facebook idővonala ugyanis nem csak az osztálycsoport eseményeit vagy az iskolai közleményeket jeleníti meg, hanem a barátok és ismerősök eseményeit is, amelyek könnyen elvonhatják a sokszor amúgy is nehezen koncentráló tinédzserek figyelmét.
További veszély, hogy bár a Facebook kiváló lehetőséget jelent a nemzetközi kapcsolattartásra és a nyelvgyakorlásra, ha a diákok nem ismerik fel az álprofilokat, az adathalászokat vagy a pornográf tartalmakat terjesztőket, (kezdő) angoltudásukat könnyen kihasználhatják a rosszindulatú felhasználók. Szakértők szerint nagyon fontos ezért, hogy a tanárok az órákon külön is foglalkozzanak a közösségi média negatívumaival, hívják fel a figyelmet a veszélyekre, hogy a következő generáció minél hamarabb megtanulja, az okos közösségimédia-használat előnyére szolgál, ám a jelenleg még nagymértékben terjedő elvakult facebookozás komoly problémákat okozhat.
Nálatok szabad a Facebook az iskolában? Ha igen, akkor miként használjátok. Kérlek írjátok meg nekünk kommentben.