Érintőképernyős projektek az Arduinóval

|

Nem csak mutatós, de kifejezetten hasznos is egy érintőképernyő az Arduinóhoz, programozása viszont nem a legegyszerűbb feladat.

Hatalmasat dobhat készülő projekteden, ha felvértezed egy megjelenítővel, ha pedig színes érintőképernyővel egészíted ki, még professzionálisabb hatást kelt, és a felhasználói élményen is sokat javít. Szerencsére ma már egyáltalán nem kell súlyos összegeket a pénztárnál hagynod, ha belevágsz az imént említett vállalkozásba, azt azonban mindenképp vedd számításba, mielőtt belefogsz, hogy a plug 'n' play megoldás helyett kőkemény kódolás vár rád, és kis túlzással egyesével kell a megjelenítődre varázsolt pixeleket elkészítened, mielőtt áramra kötnéd megjelenítődet.

Cserébe egy érintőképernyős hardveres összeállítás és a hozzá elkészített szoftveres környezet elkészítése során számos olyan tudásismerettel gazdagodhatsz, amelyek később még jól jönnek nagyobb volumenű projektjeidhez

Nem a méret a lényeg

Első érintőképernyős alkotásod elkészítése során próbálj olyan megjelenítőt kiválasztani, amely lehetőleg minél egyszerűbben összeköthető készülékeddel. Nyugodtan csemegézz a kijelzővel szerelt shieldmodulok között, már csak azért is, mert így az Arduino Uno pinmennyiségével rendelkező mikrokontrollerekhez azonnal hozzákapcsolhatod a beszerzett képernyőket, mindenféle extra breadboardhasználat és kábelezés nélkül - igaz cserébe le kell mondanod egy további szenzor csatlakoztatásának lehetőségéről.

Az ismerkedéshez bőségesen elegendő egy alacsonyabb felbontású modul is, hiszen ezek jelentősen olcsóbbak, a kódolás során pedig egyszerűbb dolgod lesz a kevesebb pixellel. Mivel a képernyőre rajzolásban kiemelt fontosságú szerepet kapnak a különféle koordináták, nem árt, ha némileg felfrissíted a tudásodat ezen a téren is. A vásárlás előtt fontos még tájékozódnod a képernyő kompatibilitásáról. Érdemes egy kicsit magasabb árat kifizetni egy olyan hardverért, amihez az Arduino IDE-n belül elérhető csomagtelepítőből azonnal installálhatók a szükséges komponensek és nem kell külső források .zip kiterjesztésű csomagjaival bajlódnod.

A különféle kínai online műszaki áruházak ilyen szempontból a hobbisták legjobb barátjaként számos olcsó megoldást kínálnak, ám rendkívül fontos az adatlap átböngészése a pontos specifikációk megismerése szempontjából, mert még ha kapsz is a rendelt modellhez bármilyen csomagtelepítéshez szükséges instrukciót, az bizony jó eséllyel kínai nyelvű tájékoztató formájában érkezik majd a postaládádba.

Gombok és memória

Mivel shieldek használatakor viszonylag szűkössé válik az Uno pinkészlete, hasznos lehet már a képernyő beszerzésekor odafigyelni arra, hogy néhány extra hardveres kiegészítőt azért tartalmazzon a képernyőhöz tartozó modul. Két olyan kiegészítő van, amit jó eséllyel megtalálsz egy ilyen modulon: a gombokat és a memóriafoglalatot.

Előbbiekkel összefüggésben számos beviteli mechanizmust élesíthetsz, ami ideális egy játék elkészítéséhez, míg utóbbi az adatok írását és olvasását teszi lehetővé egy behelyezhető microSD memóriakártya segítségével. Mindkét komponens nagyszerű kiegészítőként szolgál, és ha jelen vannak, akkor ne habozz, használd is őket!

Izgalmas érintőképernyős projektek

Játék Arduinón

Teljes egészében programozási ismereteiden, illetve a belefektetett időn múlik csupán, hogy milyen játékot implementálsz az Arduinóra. Egyszerűen megvalósítható a Snake, a Brick Braker és a Pong is, arra azonban készülj fel, hogy több száz sornyi kód elkészítése vár rád.

Menühasználat

Az érintőképernyőt nemcsak önálló projektként kezelheted, hanem egy meglévő alkotásodat is kiegészítheted vele úgy, hogy egy többszenzoros megoldáshoz menüt varázsolsz a felületére. Maga a GUI felépítése nem túl bonyolult, az érintési opciók detektálása viszont már nagyobb kihívást jelent.

Digitális képkeret

A felsorolt használati módok közül talán ez igényli a legkevesebb kódolást, ellenben hardveres ismereteidet mindenképp fel kell frissítened, mielőtt belevágysz egy ilyen alkotás elkészítésébe. Ehhez ugyanis fájlolvasás megvalósítására is szükséged lesz, csak így nyithatod meg kártyádról a képeket.

Rajzok a képernyőn

A legtöbb érintőképernyős program alapcsomagjában megtalálod egy rajzalkalmazás demóját, hiszen mivel is prezentálhatnád jobban kijelződ tudását, mint egy festegető applikációval? Használatával nemcsak a megfelelő könyvtárak jelenlétét ellenőrizheted, hanem az érintőfelület működését is.

Zene füleidnek

Zenei projekt életre hívása során is bevetheted a megjelenítővel felvértezett Arduinót, egy viszonylag egyszerű felhasználói felülettel ugyanis egy zongorát is a kijelzőre varázsolhatsz. A virtuális billentyűk elkészítése után már csak egy hangkimenetre van szükséged a maximális élményhez.

Ébresztőóra

Amilyen egyszerűnek hangzik, épp olyan komoly kihívást jelent egy érintőképernyős ébresztőóra elkészítése. Hardveres extrák közül elegendő egy buzzer a riasztási jel lejátszásához, a felhasználói felület és ezáltal az óralap testre szabása azonban gigantikus kódokat eredményezhet.

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.helloworldonline.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.