A fiatalok 30 százaléka internetfüggő
Egyöntetű a vélekedés, hogy a fiatalok több mobiladatot használnának, ha lenne - derül ki a Vodafone Magyarország és az NRC közös kutatásából.
Megjelent a Vodafone Magyarország és az NRC Digitális identitás vs. valóság című kutatása, mely átfogó képet ad arról, milyen trendek rajzolódnak ki az Y és a Z generáció tagjainál az online tartalomfogyasztásban - azaz mikor, mit és milyen eszközről fogyasztanak a fiatalok. E szerint naponta átlagosan 1,8 órát töltenek a közösségi felületeken az Y és Z generációs magyar felhasználók, amelyeken leginkább vicces tartalmakat, zenét és filmeket fogyasztanak, ami pedig az internetezést illeti, hetente átlagosan 22 órát tesz ki ez a tevékenység. Első sorban a Facebookot, a Facebook Messengert és a Youtube-ot használják, főleg kapcsolattartási és tájékozódási céllal, 30 százalékuk pedig, amint van néhány szabad perce az iskolában, vagy a munkahelyén, első dolga, hogy átfussa a közösségi oldalakat, miközben 55 százalékukat ukat idegesíti, ha ismerősei minden apróbb történésről beszámolnak.
Az Y és Z generációba tartozó - 16-37 éves - internetezők 89 százalékának van saját okostelefonja, ez az arány még magasabb, 95 százalék a 16-21 évesek körében. Saját laptopja, vagy PC-je ezzel szemben csak 5-ből 4 16-37 évesnek van (80 százalék), tehát
A fiatal internetezők 82 százalékának tartozik mobilinternet a mobiltelefon előfizetéséhez, szűk többségük (53 százalékuk) ugyanakkor nem találja elegendőnek a csomagban foglalt adatot - a legtöbben (a válaszadók 29 százaléka) 500MB és 2GB közötti adatforgalommal bíró csomaggal rendelkeznek. Még a havi 2GB-nál több (de nem korlátlan) adattal rendelkezők körében is 50 százalék azoknak az aránya, akik ha tehetnék, több adatot használnának. Amennyiben korlátlan adattal rendelkeznének, leginkább böngészésre, közösségi oldalak látogatására, online zenehallgatásra, videók/filmek nézésére és csevegőprogramokra használnák azt.
Egy nap átlagosan 3,1 órát töltenek internetezéssel az Y és a Z generáció tagjai, közülük a legtöbbet - 3,4 órát - a legfiatalabb korcsoport, a 16-21 évesek vannak a világhálón. Az internetezők zöme (96 százalék) legalább heti rendszerességgel a közösségi oldalakat látogatja, de majdnem ugyanennyien (91 százalék) böngésznek internetes oldalakat (nem híroldalak) és használnak írásbeli csevegőprogramokat (90 százalék). Az okostelefonon/tableten végzett tevékenységeket illetően a sorrend felcserélődik, ami a napi aktivitást illeti, 81 százalék a közösségi oldalakon tölti idejét, míg 67 százalék írásbeli csevegőprogramban, 53 százalék pedig böngészéssel (nem híroldalak).
Érdekesség, hogy a legfiatalabbak (16-21 évesek) élen járnak a tartalmak fogyasztásában és előállításában is. 69 százalékuk legalább hetente néz videót/filmet tableten vagy okostelefonon az interneten keresztül, míg 55 százalék ugyanezen eszközökön hetente fogyaszt blog/vlog bejegyzéseket. Ami pedig a tartalmak előállítását illeti, 81 százalék készít hetente videót/fényképet okostelefonjával/tabletjével, míg az összes korcsoportot figyelembe véve az eredmény 66 százalék.
A legnépszerűbb alkalmazások a Facebook (93 százalék látogatja legalább hetente), a Messenger (89 százalék), a Youtube (89 százalék, a legfiatalabbak körében 95 százalék), az Instagram (44 százalék, de a legfiatalabbak körében jóval népszerűbb, nekik 74 százalékuk használja legalább hetente) és a Viber (37 százalék), melynek mind a három korcsoportban nagyjából egyforma a népszerűsége. A különböző közösségi oldalakon átlagosan hetente 12,4 órát töltenek az Y és Z generáció tagjai, a legtöbbet, 14,1 órát, a 22-29 évesek töltenek el ezeken a felületeken. A legnépszerűbbek a vicces tartalmak (68 százalék), amit a zene követ (60 százalék, bár a legfiatalabbaknál ez a típus volt az első 76 százalékkal), majd a mozi, filmek (55 százalék) és a grasztronómia (42 százalék) következik.
A legtöbben ismerősök posztjait lájkolják a közösségi felületeken (29 százalék naponta), majd a követett emberek posztjainak lájkolása jön (23 százalék naponta), a harmadik legnépszerűbb tevékenység pedig a hozzászólás írása ismerősök posztjaihoz (13 százalék). A közösségi oldalakhoz igen szoros viszony fűzi ezt a korosztályt: 30 százalék egyből ezeken a felületeken találja magát, ha van néhány szabad perce, 16 százalék pedig úgy érzi, lemarad valamiről, ha egy nap nem böngészi végig az általa követett közösségi oldalakat (ugyanez a szám a 16-21 évesek körében a legmagasabb, 22 százalék).
Mégis, 37 százalékuknak fordult már meg a fejében, hogy törli a profilját, 18 százalék pedig érezte már úgy a közösségi oldalakat nézve, hogy az élete rosszabb, mint másoké. Érdekesség, hogy a többség szívesebben követ márkákat, mint celebeket (39 százalék szemben a 29 százalékkal). Az összes válaszadó 62 százalék gondolja úgy, hogy a közösségi oldalakon látottak nem adnak valós képet az emberekről, mert mindenki igyekszik jobb színben feltüntetni az életét a valóságosnál. Ez a szám a 16-21 évesek körében volt a legalacsonyabb (56 százalék), ami egybecseng a Vodafone Magyarország által szervezett #HashtagFestival üzenetével, mely szerint szükség van a Z generáció edukációjára, hogy megtalálják az egyensúlyt a digitális és a valós életük között.