Diákok által fejlesztett digitális eszközök segíthetik a krónikus beteg gyerekeket
18 csapat versengett a probléma megoldásán, fővárosi gimnazistáké lett a győzelem.
A Morgan Stanley budapesti központja idén először rendezte meg a Code to Give nevű jótékonysági hackatont, melyen a jelentkező diákoknak, pályakezdőknek és tapasztalt szakembereknek a vállalat informatikusaival együttműködve kellett olyan innovatív tanulási eszközöket fejleszteniük, melyek a hosszabb kórházi kezelésre szoruló gyerekeket és tinédzsereket segítik. Az esemény partnere az Amigos Gyermekekért Alapítvány volt, a győztes megoldással pedig a budapesti Fazekas Gimnázium diákjai álltak elő.
A probléma: beteg gyerekek tanítása világjárvány idején
A 2014-ben útjára indult Amigos a gyerekekért Alapítvány krónikus beteg gyerekeket motivál a gyógyulásra a nyelvtanuláson keresztül. Önkénteseik az előző években átlagosan heti 30 személyes találkozón segítették a gyerekeket, és eközben szoros kapcsolatot alakítottak ki velük, valamint szüleikkel és a kórházak munkatársaival is. A COVID-19 miatti lezárások alatt a személyes munkát a korábbi formában nem tudták folytatni, ezért az Amigos belépett a digitális világba, hogy fenntartsa a kapcsolatot a gyerekekkel egyéni és csoportos foglalkozások keretében.
Kihívást jelent ugyanakkor, hogy a hosszabb ideig kórházban fekvő gyermekek nagyobb eséllyel szembesülnek tanulási nehézségekkel a betegségükkel való megküzdés közben és után. Az Amigos szeretné a házi feladatot szórakoztató kihívássá változtatni, hogy a tanulás a gyerekeknek egyúttal élmény is legyen. Itt lépett be a képbe a Code to Give: az indulóktól az Amigos digitális platformjához vártak olyan játékos ötleteket, melyekkel a tanulás szórakoztatóvá válik.
Intuitív tanulás és gamifikáció
A versenyre összesen 55 külsős diák és szakember jelentkezett, akik 18 csapatot alkottak a Morgan Stanley budapesti informatikus munkatársaival. A hackathon első, májusi fordulója az ötletekre összpontosított, a második körben prototípust kellett alkotni, végül a döntőben négy csapat mutatta be a zsűrinek a projektjét.
A győztes trió.
A legjobbnak végül a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium 11. és 12. évfolyamos tanulóiból álló Upgrade csapat bizonyult (Tóth Ambrus, Boér Bence, Szabó Kornél, Hervay Bence). Olyan mobilapplikációt fejlesztettek ki az Amigos számára, amely keresztrejtvényekkel, memóriajátékokkal könnyíti meg az idegen nyelvek elsajátítását, és tapasztalati pontokkal, jelvényekkel ösztönzi a diákokat a tanulásra. A letisztult felhasználói felület növeli a gyerekek tanulási kedvét, a tanárok számára pedig megkönnyíti az adminisztrációt. A fejlesztőcsapat számos könyvet is elérhetővé tett az applikációban, hogy a nyelvtanulás egyik leghatékonyabb módja - az olvasás - hozzáférhetővé váljon az Amigóval kapcsolatban álló gyerekek számára.
A járvány alatt is kapcsolatban a gyerekekkel
"A COVID-19 kitörésekor mindannyiunk élete egy csapásra megváltozott, de a leginkább talán azokra a gyerekekre vártak nehéz idők, akik krónikus betegségük miatt eleve hosszabb időt töltöttek kórházban, és a szigorú járványügyi protokollok miatt még nehezebbé vált a kapcsolattartásuk a külvilággal - mondta el Rozmanicz Lisa, az Amigos a gyerekekért Alapítvány munkatársa. - Egy pillanatra sem merült fel bennünk a gondolat, hogy ebben a helyzetben magukra hagyjuk őket, minden önkéntesünk kereste a lehetőségeket, hogy a digitális térben is kapcsolatban maradjunk a gyerekekkel, motiváljuk őket. Ez azonban új és nehéz helyzet volt számunkra, hiszen nem feltétlenül volt meg bennünk az a tudás, ami az innovatív, figyelemfelkeltő megoldásokhoz szükséges egy ingerszegényebb, mentálisan megterhelő környezetben. Ebben a helyzetben óriási segítség volt a Code to Give. Nemcsak a győztes csapatnak, hanem minden egyes résztevőnek és szervezőnek köszönjük, hogy idejét arra áldozta, hogy a beteg gyerekek élete vidámabb, jövőjük reményteljesebb legyen."
Lehetőség, hogy tudással segítsenek
"Noha középiskolások vagyunk, a kiírás pedig elsősorban egyetemistáknak és friss diplomásoknak szólt, úgy döntöttünk, hogy benevezünk, mivel nagyon tetszett a lehetőség, hogy tudásunkat jó célra felhasználva segítsünk másokon - mondta el Boér Bence, a győztes Upgrade csapat tagja. - A győzelem nagyszerű érzés, de csak az első lépés: izgatottan várjuk a lehetőséget, hogy tovább dolgozzunk a prototípuson a Morgan Stanley-vel és az Amigos Alapítvánnyal, majd átadjuk a végleges szoftvert ennek az értékes munkát végző szervezetnek."