A vártnál biztatóbb eredményt hozott az Országos Kompetenciamérés
Nem gyengült olyan mértékben a diákok teljesítménye, mint arra a járvány miatt számítottak.
A koronavírus-járvány miatt egy év kihagyással, tavaly májusban tartották meg a 6., 8. és 10. évfolyamos diákok matematikai és szövegértési kompetenciamérését, melynek célja nem az adott év tananyagáról való számadás, hanem azt vizsgálja, hogy a diákok milyen mértékben tudják alkalmazni a közoktatásban addig elsajátított ismereteket a mindennapi életből vett feladatok megoldásában. A felmérés eredményét nemrég tette közzé az Oktatási Hivatal, a számok pedig még a visszaesés ellenére is biztatóként értékelhetők.
A nemzetközi tapasztalatok alapján ugyanis arra számítottak az elemzők, hogy a digitális munkarend bevezetése és a világjárvány negatív hatást fog gyakorolni a tanulók eredményeire, kérdéses legfeljebb az lehetett, hogy azok mely évfolyamokon milyen mértékű lesz a csökkenés. Az eredmények viszont azt mutatják, hogy a 10. és a 8. évfolyamon az eredmények a negatív várakozás ellenére sem tértek el érdemben az előző évek átlagától, ezeken az évfolyamokon a tanulók a digitális munkarendben is az előző évekhez hasonlóan teljesítettek.
A hatodik évfolyamon matematikából az előző 12 év átlageredményéhez képest 1,7 százalékos, a szövegértés terén pedig 0,7 százalékos a csökkenés mértéke, ami az adott körülmények között jó eredménynek számít. Az alábbi ábra az egyes évfolyamok matematika és szövegértési eredményének változását mutatja 2008-tól 2021-ig:
Az elmúlt öt kompetenciamérés eredményei arra világítanak rá, hogy a családi háttér teljesítményre gyakorolt hatása mindkét mérési területen gyengülő tendenciát mutat Magyarországon, azaz javult az iskolák hátránykompenzáló képessége. A korábbi felmérésekhez hasonlóan a 2021. évi kompetenciamérésben is megmutatkozik a településtípusok közötti különbség, melyek azonban nem nőttek a járvány ellenére sem, ami nagyon biztató adat, hiszen azt mutatja, hogy a járvány nem erősítette fel a meglévő különbségeket.
A 2021-es kompetenciamérés szöveges összefoglalója ide kattintva olvasható, az eredményeket bemutató infografikákat pedig ezen az oldalon lehet böngészni.