Az égig értek a HelloWorld táborok
Nyári táboraink már teljesen elrugaszkodtak a Földtől, 10-14 éves gyerekekkel ugyanis szondát küldtünk az űr határára, a sztratoszférába.
Négy évvel ezelőtt, 2015 nyarán döntöttünk úgy, hogy egy programozótábort szervezünk kifejezetten gyerekek részére, hogy a fiatal generációnak megmutassuk, az informatikát bizony lehet élvezetesen és érdekesen oktatni. Első táborunkat 23 másik követte, mostanra így már több mint hátszáz gyereket tudtunk vendégül látni, az első diákok közül sokan ma már egyetemre, főiskolára járnak, és közülük jó néhányan mérnöki, informatikai karokat látogatnak. Míg kezdetben egy tábor keretén belül minden fontosnak gondolt területet (robotika, vizuális programozás, 3D-tervezés) be akartunk mutatni, mára diverzifikáltuk a tematikát, így 2019 nyarán már hat különböző tematikával indítottunk táborokat.
Célunk a hazai informatikai oktatás modernizálása, jobbá tétele, miközben nem akarjuk, hogy minden gyerekből programozó legyen; bőven elegendő, ha célt, motivációt tudunk adni a sokszor a saját képességeit illetően is bizonytalan generáció számára. Még ha ehhez egy rakétát kell is kilőni.
Robotprogramozó
Első táborunkat még szimplán HelloWorldként hirdettük meg, utalva arra, hogy a programozási nyelvek tanulása során a legtöbb esetben az első feladat a "Helló, világ!" képernyőre történő kiíratása. Az első táborokban a szikrát próbáltuk minden látogatóban felébreszteni elsősorban a Scratch programozási felület, valamint Mindstorms EV3 robotok és 3D-nyomtatók használatával.
A második évre letisztázódott a tematika, és a robotprogramozó-tábor fókuszába azoknak a programoknak a megírása és futtatása került, amelyek a való világban is megmozdítanak egy fizikai tárgyat. Az EV3 robotok mellé emiatt bekerültek a mikrovezérlők, és az elmúlt évek során több, Arduinóval kapcsolatos projektet is megvalósítottunk. Az elmúlt évben a mikrovezérlők használatával a drónprogramozásba is belekóstoltunk, míg idén legóalkatrészekből építettünk fel a gyerekekkel önvezető autókat, amelyeket a későbbiekben nekik kellett beprogramozniuk.
Mivel a HelloWorld immár harmadik éve a budapesti regionális First LEGO League (FLL) robotdöntő hivatalos szervezője, táborainkban a gyerekek egy mini FLL-versenyen is részt vesznek, így tudásukat versenyhelyzetben hasznosíthatják, valamint egy olyan globális ifjúsági verseny környezetét is megismerhetik, amelyet egyébként a világ legjobb egyetemei is figyelemmel kísérnek, tehetségek után kutatva. Az elmúlt négy év alatt rengeteg robotprogramozó-oktatás, -tábor indult a HelloWorlddel párhuzamosan, mutatva, hogy milyen hatalmas igény van erre a fajta tudásra. Mi hiszünk abban, hogy aki 13-14 évesen robotokkal foglalkozik, az nem fog zavarba jönni, ha húsz év múlva egy robottal kell együtt dolgoznia a munkahelyén.
Minecraft
Ne csak játssz, programozz is! Ezzel a felkiáltással indult el második tábortematikánk, amellyel egyrészt megpróbáltuk a képernyőn lefutó kódok írását leválasztani a robotvezérlésről, másrészt az algoritmikus gondolkodás elsajátítását a gyerekek által leginkább kedvelt játékba helyeztük.
A táborok tananyagának a redstone építmények elkészítése mellett a CommandBlock-alapú játékvezérlés és például a ComputerCraft is részét képezte, utóbbi gyakorlatilag egy robot programozása a Minecraft világában, Lua programkörnyezetben. Sokáig párhuzamosan futottak a Minecraft-táborok és a youtuberek részvételével zajló Redstone-táborok, ám a kettőt idén egyesítettük, azaz megtartottuk az eredeti nevet, miközben a gyerekeknek példaképként szolgáló videósokkal is együtt dolgoztunk. A koncepció a valóságban is működött, idei Minecraft-táborunk ugyanis telt házzal indult el, és remek hangulatban zajlott. Nem kérdés, hogy lesz folytatása.
Videós
Idén három új tematikát indítottunk. Közülük a videós volt a legnépszerűbb - amit direkt nem youtubertábornak neveztünk el -, pedig egy olyan témát fedett le, amely kevésbé népszerű a fiatalok között. Miközben betöltötte azt a szerepet, amit a gyerekek reméltek, azaz találkozhattak kedvenc youtubereikkel, és videókat vághattak, a tábor célkitűzése elsősorban mégis a médiakritikus gondolkodás elültetése volt, azaz megmutattuk a gyerekeknek, hogyan működik a média világa, és miért fontos, hogy bármit látnak vagy hallanak, legyen bennük egy egészséges kételkedés.
A tábor egy hete alatt minden gyerek összeállított egy saját projektvideót, egy stopmotionfelvételt, valamint írtak meséket, forgatókönyveket, álhíreket, és azt is gyakorolhatták, miként kell kamera előtt improvizálni. A legügyesebb gyerekeket a tábor végén LEGO Movie Maker szettekkel ajándékoztuk meg.
Játéktervező
Manapság már egyre kevesebb programozó írja meg nulláról a kódját, pláne, ha játékról beszülünk. A neten számtalan 3D-modell, kódrészlet lelhető fel, a Unity 3D segítségével így akár kezdők is összeállíthatnak egy kezdetleges játékot, miközben maga a felület egy professzionális eszköz.
Táborunkban ezeket az első lépéseket mutattuk meg a jellemzően 12-16 éves gyerekeknek, elkészítve velük első számítógépes játékaikat, ugyanakkor biztatva őket a csoportmunkára, lemodellezve egy fejlesztőcég működését. Nyári táborunkban is készült többek között platformer, RPG, valamint egy tower defence játék prototípusa is, amelyeket maguk a készítők, azaz a gyerekek mutattak be.
Társasjáték-tervező
Már az első HelloWorld-táborunk után megfogalmazódott bennünk a társasjátéktervező-tábor gondolata, ami alapvetően a 3D-tervezés és -nyomtatás projektalapú felhasználása miatt merült fel, ám ahogy beleástuk magunkat e területbe, rájöttünk, hogy utóbbi a legkevésbé fontos, hiszen az a megvalósítás már egy magas fokát jelenti. Táborunkban ehelyett sokkal inkább a prototípuskészítés elméletével és gyakorlatával foglalkoztunk, azzal, hogy hogyan lehet csapatban dolgozni, tesztelni, elkészíteni egy dokumentációt, prezentálni és így tovább. Habár játékokról beszéltünk, a megszerzett készségek sokkal univerzálisabbak egy társas megtervezésénél.
A tábor végére működő prototípusok is születtek, olyanok, amelyeket érdemes továbbfejleszteni. Mivel hiszünk abban, hogy a társasjáték-fejlesztés elmélete több területen is hasznos, minden táborban megjelent a tananyagban a rapid prototípus-készítés gyakorlata.
Űrtábor
Minden táborunk előtt izgulunk, az idén először megrendezett űrtábor viszont még nekünk is különleges volt. Eddigi működésünk legnagyobb vállalkozásába fogtunk, aminek során a programozás mellett a természettudományok népszerűsítését tűztük ki célul. Lehetőség szerint minél több gyerek figyelmét szerettük volna az ég felé fordítani, megmutatva, hogy habár kis esély van arra - jelenlegi tudásunk szerint -, hogy asztronauták legyenek, a világűrrel ettől függetlenül is lehet és érdemes foglalkozni.
A tábor egy hete alatt megmutattuk a jelenlévő gyerekeknek, hogyan működnek a rakéták, sőt a helyszínen ők maguk is megreptethették vízzel működő rakétáikat, emellett marsjárót építettünk, felépítettünk egy elméletben működő holdkolóniát, a tábor zárásaként pedig az Országos Meteorológiai Szolgálat szakembereivel felbocsátottunk egy meteorológiai ballont, amely több mint 20 kilométer magasra emelkedett, a sztratoszféráig, közben rengeteg adatot begyűjtve.
A tábor tananyagának kidolgozása során főként az Európai Űrügynökség oktatási programjaira támaszkodtunk, így a beszéltünk többek között a CanSat, az Astro Pi és a Moon Camp Challenge programokról is, és némelyiket megpróbáltuk a gyakorlatba is átültetni. Esténként emellett a közeli égitesteket is megfigyeltük a Budapesti Távcsőcentrum kihelyezett eszközeivel, az augusztusi égbolton többek között a Hold krátereit, a Szaturnusz gyűrűjét, illetve a Jupiter holdjait is megfigyelhették a táborozók.